Allmänt meddelande

Collapse

Debattforumet stängs 31/12 - Hitta till våra grupper på facebook

Debattforumet kommer att stängas för nya trådar och inlägg från och med årsskiftet. Innehållet ni skapat här genom åren kommer inte att försvinna, utan arkiveras och kommer vara läsbart även i framtiden. Vi vill tacka för tiden som varit, och hoppas att ni vill fortsätta skriva och debattera via vår sida på Facebook, som ni hittar här: facebook.com/Hjalpkallan

När du "Gillat" sidan kan du posta inlägg. Under "Följer" kan du välja inställningar för nyhetsflöde och aviseringar. Om du har behov av att vara helt anonym, går det bra att skapa en Facebook-profil med påhittat namn/alias.

Vill du prata om mer känsliga ämnen, få kontakt med eller stöd av andra avhoppare? Då finns möjlighet att bli medlem i vår stödgrupp på Facebook. Till skillnad från vår offentliga sida kan ingen utomstående se gruppen, att du är medlem, eller läsa det som postas där. Ett flertal av våra kontaktpersoner och professionella medarbetare finns dessutom med i gruppen, för att kunna ge support till den som kanske har det extra tungt.
Det finns också ett eget nätverk för föräldrar/anhöriga.

Mejla oss på info@hjalpkallan.se eller skicka meddelande direkt via vår offentliga facebooksida för vidare information om hur du blir tillagd i någon av dessa.

Hoppas vi ses där!

/Hjälpkällans Styrelse
See more
See less

Granskning | Efterlysning: Övergrepp inom Jehovas vittnen i Sverige

Collapse
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Granskning | Efterlysning: Övergrepp inom Jehovas vittnen i Sverige

Har du en berättelse att bidra med till granskande reportage om övergrepp inom Jehovas vittnen i Sverige? Nedan finns förfrågan från en granskande journalist som arbetar med att undersöka saken. Eftersom researcharbetet befinner sig i ett känsligt läge, har vi valt att inte lägga ut namnet på journalisten här. Men dennes identitet är bekräftad (och både jag själv och Roger Carlsson från Hjälpkällan har träffat journalisten personligen)

EFTERLYSNING ANG MEDVERKAN I MEDIA

I Australien har en statlig kommission funnit att Jehovas Vittnens avdelningskontor dokumenterat över 1000 misstänkta som utnyttjat barn sexuellt men aldrig anmält någon till polisen, fast närmare 600 erkänt att de förgripit sig på barn till äldstebröder. Jag vill nu ta reda på hur det är i Sverige, och söker därför personer som kan tänka sig att bidra till ett granskande reportage genom sina berättelser.

Jag som arbetar med reportaget är utbildad journalist och du har källskydd när du kontaktar mig. Det betyder att du är anonym tills/om du själv väljer att träda fram. Jag är även uppvuxen som ett Jehovas vittne och vet därför hur organisationen fungerar.

Jag söker dig som varit utsatt för sexuella övergrepp när du var barn, och framför allt dig som på något vis sökte hjälp av församlingens äldste. Det kanske hände dig när du var liten, eller det kanske fortfarande händer dig eller någon närstående till dig. Jag söker även dig som var vuxen när du fick reda på att det skedde, du kanske är förälder, familjemedlem eller församlingsmedlem. Du kanske är äldstebrodern som fick hantera fallet internt och utreda saken på uppdrag av Sällskapet Vakttornet.

Du kanske har lämnat frivilligt, eller bara är ett overksamt vittne idag. Du kanske är utesluten. Eller så är du fortfarande ett vittne men har svårt att förlika dig med hur organisationen hanterar vetskapen om sexuella övergrepp.

Skicka mig ett mejl på jvgranskning@protonmail.com eller ring mig på 079 306 0056 - eller sprid dessa kontakter till någon som har en berättelse som borde komma fram.

Om du vill skicka mig information eller dokument helt anonymt skapar du en egen ProtonMail - då blir vår konversation end-to-end krypterad.
    /Noomi
    "It takes a lot of courage to release the familiar and seemingly secure, to embrace the new. But there is no real security in what is no longer meaningful. There is more security in the adventurous and exciting, for in movement there is life, and in change there is power."
    | Följ Hjälpkällan på Facebook |
Working...
X