Allmänt meddelande

Collapse

Debattforumet stängs 31/12 - Hitta till våra grupper på facebook

Debattforumet kommer att stängas för nya trådar och inlägg från och med årsskiftet. Innehållet ni skapat här genom åren kommer inte att försvinna, utan arkiveras och kommer vara läsbart även i framtiden. Vi vill tacka för tiden som varit, och hoppas att ni vill fortsätta skriva och debattera via vår sida på Facebook, som ni hittar här: facebook.com/Hjalpkallan

När du "Gillat" sidan kan du posta inlägg. Under "Följer" kan du välja inställningar för nyhetsflöde och aviseringar. Om du har behov av att vara helt anonym, går det bra att skapa en Facebook-profil med påhittat namn/alias.

Vill du prata om mer känsliga ämnen, få kontakt med eller stöd av andra avhoppare? Då finns möjlighet att bli medlem i vår stödgrupp på Facebook. Till skillnad från vår offentliga sida kan ingen utomstående se gruppen, att du är medlem, eller läsa det som postas där. Ett flertal av våra kontaktpersoner och professionella medarbetare finns dessutom med i gruppen, för att kunna ge support till den som kanske har det extra tungt.
Det finns också ett eget nätverk för föräldrar/anhöriga.

Mejla oss på info@hjalpkallan.se eller skicka meddelande direkt via vår offentliga facebooksida för vidare information om hur du blir tillagd i någon av dessa.

Hoppas vi ses där!

/Hjälpkällans Styrelse
See more
See less

Fråga Psykologen [Ställ dina frågor till en leg. Psykolog i denna tråd]

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

[QUOTE=Marianne Englund;133250]
    Ursprungligen postat av Avträdande ögontjänare Visa inlägg

Det är dock viktigt att reflektera över det. Alla drivs av något motiv som härrör från ens inre. Det vore gott om "vi" uteslutna inte börjar göra varandra illa genom maktkamper och egna motiv till att vinna position, eller egen upprättelse som har sin grund i osund narcissistisk kränkning. Det är bra att fråga sig vilken typ av människa vill jag nu vara, när jag vunnit min frihet att forma den som jag vill?

Marianne Englund
    Naturligtvis! Jag är mycket positiv till att titta på psykologiska mekanismer som verkar både bland aktiva JV och bland avhoppare! Men jag kan inte med tvärsäkerhet utpeka vissa framstående avhoppare att vara patologiska narcissister. Däremot är det viktigt att var och en ställer sig frågan om vilket som är viktigast, att gå vidare i livet eller att till varje pris hävda att man har rätt. Dessutom händer det säkerligen mycket med en människa som får sin väldsbild och livsåskådning fullständigt söndersmulad. Fast.....ibland undrar jag om inte självbilden och positionen är viktigare för en sann narcissist än vad livsåskådningen som sådan är.
    Jag hoppas att de flesta avhoppare har litet fingertoppskänsla för om de råkar ut för en narcissistisk självutnämnd talesman. Tyvärr har nog inte alla det, i synnerhet inte de som mest skulle behöva den fingertoppskänslan.
    Men låt oss gärna spekulera vidare! Jag finner denna frågeställning ohyggligt intressant!

Comment

[QUOTE=Avträdande ögontjänare;133251]
      Ursprungligen postat av Marianne Englund Visa inlägg
      Naturligtvis! Jag är mycket positiv till att titta på psykologiska mekanismer som verkar både bland aktiva JV och bland avhoppare! Men jag kan inte med tvärsäkerhet utpeka vissa framstående avhoppare att vara patologiska narcissister. Däremot är det viktigt att var och en ställer sig frågan om vilket som är viktigast, att gå vidare i livet eller att till varje pris hävda att man har rätt. Dessutom händer det säkerligen mycket med en människa som får sin väldsbild och livsåskådning fullständigt söndersmulad. Fast.....ibland undrar jag om inte självbilden och positionen är viktigare för en sann narcissist än vad livsåskådningen som sådan är.
      Jag hoppas att de flesta avhoppare har litet fingertoppskänsla för om de råkar ut för en narcissistisk självutnämnd talesman. Tyvärr har nog inte alla det, i synnerhet inte de som mest skulle behöva den fingertoppskänslan.
      Men låt oss gärna spekulera vidare! Jag finner denna frågeställning ohyggligt intressant!
      Ur spekulationer kan nya tankeidéer födas. Bara man vet att man spekulerar och inget annat. Återkommer...
      "Ingenting är tomt"

"Det är lätt att vara idealist när man är mätt"

Comment

Tack Marianne! för ditt engagemang och fina analys av skuld- o skambördan i denna sak. Mitt X är som sagt med i Organisationen och har som ambition att indirekt över lång tid tvinga in barnen - fastän de egentligen inte vill vara med. Men då de efter vår skilsmässa 1987 var ensidigt hänvisade till mamman som genom ett påpassligt utnyttjande av de sociala myndigheternas generella praxis kunde strula till det med umgängesrätten. Hon har sedan etablerat hållhakar av typ: ni slipper vara med i JV så länge ni är lojala mot mig och min ambition att isolera pappa från familjen och sedan kunna tvinga honom av familjekänsliga skäl tillbaka till JV. Sedan får vi se hur jag agerar med er barn när pappa blivit "normal" igen. Helt perfekt i linje med Organisationens intentioner visavi uteslutna. Detta går bra så länge det inte finns några lik i garderoben. Men det fanns det faktiskt.....
        Last edited by steppvargen; 2011-09-24, 17:40.

Comment

Tack för en intressant tråd, jag har också stött på dessa som lämnat o tydligen blivit oerhört bittra för att de tappat sin position,, de handlar väl mest om de som velat ha igenom sin egen syn på olika bibliska frågor, o när inte de lyckats försökt starta en egen grupp med efterföljare.
          Själv avskydde jag den upphöjdhet ni talar om vissa älste gillde, jo visst jag har mött en del av dem, de var ju dem man ständigt under årtionde slogs emot, jag glömmer aldrig när jag efter att jag plockats bort, vid en diskussion med en älste fick kommentaren vad har du för position som kan komma här o läsa VT för mig?
          Själv var det en befrielse när man slapp den bördan, att vara fri att bestämma själv, att inte behöva dansa efter andras pipa, att slippa besöka folk o tala om för dem hur dåliga de elelr försöka bestämma hur de skulle elva, osv, vilken oerhörd befrielse, nu kan man andas igen nu är jag medveten om att alla inte reagerar på detta sätt för vissa är de helt omöjligt att tänka sig ett liv utanför sanningen,vissa njuter av den makt de har som älste, makt över liv, samma älste som undrade vad jag hade för position, sade en gång att de beslut de fattat var fattade av gud i himlen , de var bara budbärare, litteraturen har hånat de gamla kungar som sade sig vara gudar eller gudarnas representanter på jorden, men de har utbildat sina herdar att agera på samma sätt.

Vissa sådana älste har nog när de blivit uteslutna på grund av att de drivit sin egen linje drabbats av hybris o drivits av hämdbegär, särskilt på vissa US siter kan man träffa på en del av den typen, har lite svårt o förstå vittsen med att efter att blivit utsparkad i en grupp försöka starta en annan o skapa en ny religion, sen finns de också de som trivs bra med att andra bestämmer för dem o lever qett svart vitt liv, de kan inte tänka tanken att bestämma själva, utan har vant sig vid lydnad som det så fint heter, har detta nära mig så jag känner också den typen, en sak har jag lärt mig o det är att inte försöka påverka dem , eftersom de kan ta en ände med förskräckelse, vissa vill inte ens leva utan sanningen o de får man respektera ,o försöka göra de bästa av situationen.

Comment

Ursprungligen postat av exxxet Visa inlägg
            Tack för en intressant tråd, jag har också stött på dessa som lämnat o tydligen blivit oerhört bittra för att de tappat sin position,, de handlar väl mest om de som velat ha igenom sin egen syn på olika bibliska frågor, o när inte de lyckats försökt starta en egen grupp med efterföljare.
            Själv avskydde jag den upphöjdhet ni talar om vissa älste gillde, jo visst jag har mött en del av dem, de var ju dem man ständigt under årtionde slogs emot, jag glömmer aldrig när jag efter att jag plockats bort, vid en diskussion med en älste fick kommentaren vad har du för position som kan komma här o läsa VT för mig?
            Själv var det en befrielse när man slapp den bördan, att vara fri att bestämma själv, att inte behöva dansa efter andras pipa, att slippa besöka folk o tala om för dem hur dåliga de elelr försöka bestämma hur de skulle elva, osv, vilken oerhörd befrielse, nu kan man andas igen nu är jag medveten om att alla inte reagerar på detta sätt för vissa är de helt omöjligt att tänka sig ett liv utanför sanningen,vissa njuter av den makt de har som älste, makt över liv, samma älste som undrade vad jag hade för position, sade en gång att de beslut de fattat var fattade av gud i himlen , de var bara budbärare, litteraturen har hånat de gamla kungar som sade sig vara gudar eller gudarnas representanter på jorden, men de har utbildat sina herdar att agera på samma sätt.

Vissa sådana älste har nog när de blivit uteslutna på grund av att de drivit sin egen linje drabbats av hybris o drivits av hämdbegär, särskilt på vissa US siter kan man träffa på en del av den typen, har lite svårt o förstå vittsen med att efter att blivit utsparkad i en grupp försöka starta en annan o skapa en ny religion, sen finns de också de som trivs bra med att andra bestämmer för dem o lever qett svart vitt liv, de kan inte tänka tanken att bestämma själva, utan har vant sig vid lydnad som det så fint heter, har detta nära mig så jag känner också den typen, en sak har jag lärt mig o det är att inte försöka påverka dem , eftersom de kan ta en ände med förskräckelse, vissa vill inte ens leva utan sanningen o de får man respektera ,o försöka göra de bästa av situationen.
            Tack! Uppskattar ditt genuina och eftertänksamma svar. Det visar att du reflekterat över vad man kan bära med sig när man lämnar sanningen, som man kanske inte alltid är helt medveten om. Har man gillat "makt och utvaldhet" kanske just det inte suddas ut bara för att man lämnar sanningen. Det kräver ett stort mått av insikt att "jobba bort" sidor som kanske inte alltid varit så angenäma.
            "Ingenting är tomt"

Comment

[QUOTE=Noomi;132775]Det här är en spikad tråd för dig som vill ställa frågor till en legitimerad psykolog
              /QUOTE]

Nu blir det: Psykologen efterlyser!
              Jag har tidigare efterfrågat "ungdomsboken" utan framgång. Vet inte hur jag enklast ska få fatt i den då jag numer inte har någon kontakt med JV. Jag är också intresserad av en NW-bibel. Tycker inte om att citera "ur minnet" Behöver som stöd för vidare artiklar, att reflektera över olika teman när det gäller livet som JV.

Tacksam för hjälp!
              "Ingenting är tomt"

Comment

Psykologen är nyfiken!

Jag hade helst gjort en riktig undersökning, men det får duga med en "tio i topplista" Min undran är: Vad var du som JV mest rädd för? Rangordna följande från mest rädd för nr 1 till minst rädd för nr 10 av följande: Jehova, kommitéförhör, demoner, Harmageddon, bli avslöjad som JV, förlora det eviga livet, uteslutna, avfällingar, bli utesluten, ...?..., (eget val)
                "Ingenting är tomt"

Comment

Jag har en fråga. HUR avprogrammerar man sig från jv? Hur slutar man att be? Det sitter kvar från barndomen. Jag hatar watchtower och alla liv dom förstört. Och deras envishet.
                  Last edited by AFX; 2011-10-15, 21:19.
                  All that we are is the result of what we have thought.
                  https://www.youtube.com/watch?v=r6w2M50_Xdk

Comment

Jag har en ungdomsbok (2011) som du kan få.
                    Ska du till belgobaren ikväll?
                    Jag tänkte ev. dyka upp där lite senare ikväll, skulle kunna ta med boken dit annars. Kanske annars Noomi kan överföra den till dig?

[QUOTE=Marianne Englund;133927]
                    Ursprungligen postat av Noomi Visa inlägg
                    Det här är en spikad tråd för dig som vill ställa frågor till en legitimerad psykolog
                    /QUOTE]

Nu blir det: Psykologen efterlyser!
                    Jag har tidigare efterfrågat "ungdomsboken" utan framgång. Vet inte hur jag enklast ska få fatt i den då jag numer inte har någon kontakt med JV. Jag är också intresserad av en NW-bibel. Tycker inte om att citera "ur minnet" Behöver som stöd för vidare artiklar, att reflektera över olika teman när det gäller livet som JV.

Tacksam för hjälp!

Comment

[QUOTE=Josef K.;134018]Jag har en ungdomsbok (2011) som du kan få.
                      Ska du till belgobaren ikväll?
                      Jag tänkte ev. dyka upp där lite senare ikväll, skulle kunna ta med boken dit annars. Kanske annars Noomi kan överföra den till dig?

Belgobaren? Nej, visste inte om någon träff. Kände bara till barträffen den 22/10 i Göteborg. Där huserar jag... i Göteborg alltså, inte i baren. Får antagligen en hel del skickat till mig efter helgen. Det verkar lösa sig ändå. Tack för erbjudandet!
                      "Ingenting är tomt"

Comment

Ursprungligen postat av AFX Visa inlägg
                        Jag har en fråga. HUR avprogrammerar man sig från jv? Hur slutar man att be? Det sitter kvar från barndommen. Jag hatar watchtower och alla liv dom förstört. Och deras envishet.
                        Sådant kan nog vara väldigt individuellt! Läs några riktigt religionskritiska böcker, läs på om bibelns och den tidiga kristendomens tillkomsthistoria!

Gå gärna in på youtube och titta på några filmsnuttar med Christopher Hitchens! Hans religionskritik är väldigt träffande på ett roligt och slagfärdigt sätt!

Här är en snutt med några klipp från hans debatter(föreläsningar).
                        http://www.youtube.com/watch?v=mQorzOS-F6w

Titta och njut

Comment

Jag har en fråga. HUR avprogrammerar man sig från jv? Hur slutar man att be? Det sitter kvar från barndommen. Jag hatar watchtower och alla liv dom förstört. Och deras envishet.
                          Jag ska återkomma till din fråga. Behöver lite reflektionstid bara...
                          "Ingenting är tomt"

Comment

Din fråga blir inte helt enkel att svara på om svaret ska bli helt uttömmande, men jag kan påbörja ett svar som du sedan kan reagera på. När du säger avprogrammera tänker jag att du kanske menar att det finns vanor, beteenden eller tankar som tycks gå på automatik och dessa är mer till besvär än nytta i ditt liv. Jag brukar förhålla mig till sådan besvärande vanor som praktiska/opraktiska snarare än rätt eller fel. Det man vinner på det, är att man då inte behöver brottas med skuld och självkritik. Så fort man håller på med att något man gör är rätt eller fel, finns en risk att man hamnar i självförebråelser och skuldkänslor som följd. Så… jag övergår till din bönefråga och betraktar den utifrån just praktiskt/opraktiskt om det är en förändring man vill uppnå. Bönen kan betraktas utifrån två aspekter, dels hur mycket av ens tid det uppslukar, dels innehållet i bönen. Om det är så att du vill minska antalet tillfällen du ber kan man se det praktiskt och välja att ”trappa ner” den vanan. Bestämma sig för hur ofta man tycker vore lagom att be. Vill man inte be varje dag, kanske man kan tala om det i bönen för Gud att: ”sorry, jag kontaktar dig numer bara på fredagar” som ett exempel, eller varannan dag till att börja med. Vill man uppnå nolläge har man det som slutmål. Det är en smaksak och kanske en ångestfråga vilken nedtrappning man vill ha. Som JV var ju bönen styrd att ha ett visst innehåll också för att inte bli ”hädisk” eller ”vanvördig”. Därför går jag över till innehållet i bönen. Om den innehåller en mängd med urskuldanden och vädjan om förlåtelse kanske man kan trappa ner ”skulden” för allt möjligt, genom att välja att även berätta trevliga saker för Gud. Att man gjorde något kul som gjorde en glad, och säga att det känns bra eftersom man fått ett liv att förvalta. Ytterligare en sak man kan göra är att trappa ner själva tiden som varje bön får ta… max 5 min, sedan max 3 min, sedan max 1 min, sedan kanske det räcker med hej och hejdå, god natt Jehova! Du får fundera på dessa förslag. Det är inte säkert metoden matchar dig, men reagera gärna… Jag förstår att ditt dilemma är större än ett ”praktiskt” problem, men om man vill börja förändra funkar det ibland att bara starta med en förändringsprocess i sig, även om det handlar om att bara förändra en sak… Sen tillkommer din ilska över det du fått och får uppleva. Tänker att det är ilska eftersom du säger att du hatar WT. Där gissar jag att det finns en avsaknad av upprättelse för dig. Den processen kan vara besvärligare att ta sig igenom, för allt som oftast får man upprätta sig själv steg för steg… Man får ha tålamod med sig själv. Det sägs att vi tänker ungefär 70 000 tankar om dagen, och att 90% av dem är samma tankar som man tänkte dagen innan… så förändring kan vara trögt… men inte omöjligt.
                            "Ingenting är tomt"

Comment

Din fråga blir inte helt enkel att svara på om svaret ska bli helt uttömmande, men jag kan påbörja ett svar som du sedan kan reagera på. När du säger avprogrammera tänker jag att du kanske menar att det finns vanor, beteenden eller tankar som tycks gå på automatik och dessa är mer till besvär än nytta i ditt liv. Jag brukar förhålla mig till sådan besvärande vanor som praktiska/opraktiska snarare än rätt eller fel. Det man vinner på det, är att man då inte behöver brottas med skuld och självkritik. Så fort man håller på med att något man gör är rätt eller fel, finns en risk att man hamnar i självförebråelser och skuldkänslor som följd. Så… jag övergår till din bönefråga och betraktar den utifrån just praktiskt/opraktiskt om det är en förändring man vill uppnå. Bönen kan betraktas utifrån två aspekter, dels hur mycket av ens tid det uppslukar, dels innehållet i bönen. Om det är så att du vill minska antalet tillfällen du ber kan man se det praktiskt och välja att ”trappa ner” den vanan. Bestämma sig för hur ofta man tycker vore lagom att be. Vill man inte be varje dag, kanske man kan tala om det i bönen för Gud att: ”sorry, jag kontaktar dig numer bara på fredagar” som ett exempel, eller varannan dag till att börja med. Vill man uppnå nolläge har man det som slutmål. Det är en smaksak och kanske en ångestfråga vilken nedtrappning man vill ha. Som JV var ju bönen styrd att ha ett visst innehåll också för att inte bli ”hädisk” eller ”vanvördig”. Därför går jag över till innehållet i bönen. Om den innehåller en mängd med urskuldanden och vädjan om förlåtelse kanske man kan trappa ner ”skulden” för allt möjligt, genom att välja att även berätta trevliga saker för Gud. Att man gjorde något kul som gjorde en glad, och säga att det känns bra eftersom man fått ett liv att förvalta. Ytterligare en sak man kan göra är att trappa ner själva tiden som varje bön får ta… max 5 min, sedan max 3 min, sedan max 1 min, sedan kanske det räcker med hej och hejdå, god natt Jehova! Du får fundera på dessa förslag. Det är inte säkert metoden matchar dig, men reagera gärna… Jag förstår att ditt dilemma är större än ett ”praktiskt” problem, men om man vill börja förändra funkar det ibland att bara starta med en förändringsprocess i sig, även om det handlar om att bara förändra en sak… Sen tillkommer din ilska över det du fått och får uppleva. Tänker att det är ilska eftersom du säger att du hatar WT. Där gissar jag att det finns en avsaknad av upprättelse för dig. Den processen kan vara besvärligare att ta sig igenom, för allt som oftast får man upprätta sig själv steg för steg… Man får ha tålamod med sig själv. Det sägs att vi tänker ungefär 70 000 tankar om dagen, och att 90% av dem är samma tankar som man tänkte dagen innan… så förändring kan vara trögt… men inte omöjligt.
                              Tack för ett bra svar. Jag är agnostiker idag. Jag kan inte bli ateist. Det går bara inte. Sitter för inpräntat i hjärnan. Men ibland ber jag till gud att han förlåter alla jv som tror dom sitter på "sanningen".
                              Att han ska förlåta watchtower för deras förstörelse. Och ibland ber jag bara gud dra åt helvete. Gud är död, eller gud blundar och sover sött, som cornelis sjunger i låten trasiga skor.
                              Men tack för ett bra svar hursomhelst. =)

Och det där med 70 tusen tankar. Heh. Kanske kan stämma att man tänker 90% av samma som dagen innan. Det är svårt med förändring, minst sagt.
                              Tack.
                              mvh
                              //AFX
                              Last edited by AFX; 2011-10-16, 17:39.
                              All that we are is the result of what we have thought.
                              https://www.youtube.com/watch?v=r6w2M50_Xdk

Comment

Psykologen är nyfiken!

Jag hade helst gjort en riktig undersökning, men det får duga med en "tio i topplista" Min undran är: Vad var du som JV mest rädd för? Rangordna följande från mest rädd för nr 1 till minst rädd för nr 10 av följande: Jehova, kommitéförhör, demoner, Harmageddon, bli avslöjad som JV, förlora det eviga livet, uteslutna, avfällingar, bli utesluten, ...?..., (eget val)
                                Det här blir min lista:

Mest rädd för till minst rädd för:

1. Demoner
                                2. Avfällingar
                                3. Jehova
                                4. Bli utesluten
                                5. Bli avslöjad som JV (försökte nämligen dölja det)
                                6. Kommitéförhör
                                7. Förlora det eviga livet
                                8. Harmageddon
                                9. Att nån skulle öppna när jag knakat på i tjänsten
                                10. Uteslutna
                                "Ingenting är tomt"

Comment

Working...
                                X